lørdag 21. april 2018

Kjøkkenhaver




Til tross for alle gangene jeg har forsøkt å anlegge en form for kjøkkenhave, får jeg det aldri så skikkelig til som jeg ønsker.
Jeg renser, tar opp, flytter, luker, rydder.... likevel ser det ikke ordentlig ut!
Blir både matt og inspirert av å se på alle de vellykkede kjøkkenhavene i lenka her!
Hva er forresten definisjonen var en kjøkkenhave? Kan den kalles det pga beliggenheten, dvs i nærheten av kjøkkenet eller kan den kalles det pgs hva som er planta der?

Jeg har en kjøkkenhave med et bed der det gror urter, markjordbær og ruccolasalat, men ingen grønnsaker ut over det. Det er verken reddiker, gulrøtter eller løk der. Er det da en kjøkkenhave?
Vi går rett ut fra kjøkkenet til terrassen som er omringa med roser. Bak rosene er det en liten plen som nå er full av krokus, tenk om det hadde vært safrankrokus! Til høsten skal flere løker i jorda...
I bedet skimtes en roccula som har overlevd kulda i vinter!
Noen tips henta fra LevLandlig:
* arealet må få mest mulig sol om sommeren, minimum seks timer
*ly for vinden, lun plass
*lett tilgang på vann
*greit å komme til bedene ved luking, ikke for brede bed, stier mellom bedene
*driv vekselbruk
*fyll på med kompost




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.