tirsdag 14. november 2017

Et innlegg er delt.....


Klikk på bildet

For snart 7 år siden publiserte jeg dette innlegget etter å ha vært på besøk hos familien i jula. Ikke ante jeg at det i november 2017 skulle deles og skape respons hos folk fra Ulefoss. Positive reaksjoner har "strømma" inn, og jeg er virkelig rørt.
Hvem som tok initiativet til spredninga av innlegget, aner jeg ikke, men det er ønsker om å dele det videre - og ingenting gleder meg mer enn at andre blir begeistra for det jeg har postlagt.

Fra kommentarfeltet:
 Per Helge har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Ulefoss, en krok full av skjulte skatter

Flott reportasje. Men det som ikke nevnes her, er hvorfor denne vakre kirken ble en ruin. Kanskje sannheten er ubehagelig? 

Det får jeg prøve å finne ut av, nysgjerrig som jeg er...
Tror kirken har jubileum i år... dette står det om den på Wikipedia:

Holla kirkeruin er en tidligere steinkirke. Kirken ble bygget i tidsrommet 1100-1250, og den ble utvidet i første halvdel av 1700-tallet. I 1878, kort tid etter oppførelsen av den nye kirken, ble den gamle kirken revet og bare 50 år senere ble kirkeruinen gjenstand for bygningsarkeologiske undersøkelser. Kilde

De skriftlige kildene fra middelalderen er temmelig begrenset når det gjelder opplysninger om Holla kirke. Den nevnes i biskop Eysteins jordebok omkring år 1400 og det opplyses at den var viet til Stanta Maria...Fra slutten av 1600-tallet var kirken eid av Holden/Ulefoss Jernverk. Kommunen overtok kirkeruinen i 1860-årene. Kilde

Faktaark fra Riksantikvaren

Klipp fra mailer: 
Hei. Bloggen din om Ulefoss blei delt på fb i dag. For en fin reklame for Ulefoss!
Kan jeg dele den?
Hvem er du bak bloggnavnet Villt og vakkert?
Jeg jobber som daglig leder på Øvre Verket og er samtidig opptatt av å markedsføre Ulefoss som et spennende turiststed.
Kunne tenke meg å sende blogginnlegget til Visit Telemark.
Er det ok for deg?
Kanskje jeg hører fra deg. 
(Kontakt er etablert)

Hei!
Jeg søkte på “Kohinoor, Ulefoss” på Google, og da dukket bloggen din opp med “Ulefoss, en krok full av skatter”. Og for et fantastisk flott blogginnlegg – tusen takk! Jeg vokste opp på Ulefoss, og blir så glad når jeg finner noe fint om hjemstedet mitt, men dette overgikk alt jeg har sett før.
Så – er det ok å dele innlegget? På facebook har vi flere grupper fra Ulefoss, og jeg vil så gjerne at alle skal få se dette!


Det er faktisk andre gang jeg får henvendelser fra Telemark. Forrige gang var det pga en forglemmegei jeg hadde tegna som nå pryder omslaget på et hefte pårørende som har mistet en av sine kjære, får ved Telemark Sentralsjukehus.


1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.